Starterscafé Rotterdam is mede mogelijk gemaakt door  

Starterscafé Rotterdam is mede mogelijk gemaakt door  

  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon

Centrale Bibliotheek, ingang theater

Hoogstraat 110   3011 PV Rotterdam

info@starterscaferotterdam.nl

© 2020 Starterscafé Rotterdam

Verslaafd (aan contentstrategie)

Bijgewerkt: 25 aug 2019

Harold Joels is ondernemer, strategisch marketeer, copy writer en docent online marketing. Hij zorgt dat bedrijven grip krijgen op hun merk en hun klanten middels een goede content strategie.




Begin met kijken naar wie jezelf bent, in plaats van vertellen wie jij bent en wat je doet. Zet je eigen verhaal opzij en kruip in de huid van je doelgroep.

Harold Joels is ondernemer, strategisch marketeer, copy writer en docent online marketing. Hij zorgt dat bedrijven grip krijgen op hun merk en klanten middels een goede content strategie.


(H)Erkenning

Contentstrategie en de knaken die content voor bedrijven kan opleveren daar schreef ik pas een artikel over. Ik brak in het verhaal een lans voor berichten en posts die waarachtig zijn. Ook legde ik een link tussen de kracht van content en menselijke behoeftes.


Vanuit de theorie van Maslow kun je met content en branding slim inspelen op universele behoeftes. Mensen zijn namelijk sociale dieren. Daarom hunkeren we ook zo enorm naar het delen van verhalen.


We verlangen naar erkenning en waardering. Dat is waarom we graag likes

uitdelen op Facebook. En we willen altijd winnen. Toch? Een mooie klant binnenhengelen, een uniek merk zijn, nieuwe producten op de markt brengen.

Wat je uiteindelijk wilt? Succes. Roem. Applaus. Want repliek van je publiek is als een drug. Dat werkt verslavend. Ook ik ontkom er niet aan.


Wat wil je klant echt?

Content delen op social media wordt steeds belangrijker. Maar hoe kun je social media zo inzetten dat het je helpt meer klanten te krijgen? Hoe bepaal je de juiste tone of voice ? Wat deel je en waarom?


Begin met kijken naar wie jezelf bent, in plaats van vertellen wie jij bent en wat je doet. Verdiep je in je doelgroep, zet je eigen verhaal opzij en kruip in de huid van je doelgroep.


Hun antwoorden geven jou informatie over wat zij nodig hebben. Doe een doelgroeponderzoek. Onderzoek de behoefte van je klant; wat doet pijn, wat vinden ze fijn?


Neem een bedrijf dat boormachines verkoopt. Hun wens is zoveel mogelijk boormachines verkopen. De klant zijn eerste behoefte is niet een boormachine maar bijvoorbeeld een schilderij ophangen. Dat geeft sfeer in huis, gezelligheid of status, en daarvoor heeft hij een boormachine nodig. (Misschien richt het bedrijf zich daarbij speciaal op vrouwen en verkoopt het kleine handzame boormachines in pastelkleuren.)


Achter een product zit dus een behoefte en die behoefte is het koopmotief van de klant. Het bedrijf dat boormachines verkoopt vertelt in eerste instantie dan ook niet hoe goed hun boormachines zijn, maar deelt info over sfeer creëren in huis; over kleurgebruik, verlichting of meubels.


Hoe bereik je je klant?

Als je de behoeftes van je doelgroep weet waar zet je dan je content neer, op welke kanalen? Op social media? Op fora? Of misschien wel bij de plaatselijke voetbalclub?


Dat hangt af van de identiteit en het verhaal van je bedrijf, èn de plek waar jouw doelgroep zich bevindt.



Harold Joëls helpt bedrijven hun karakter te identificeren en door te vertalen naar content en verhalen. Op die manier bouw je als bedrijf een band op met je klanten en bind je die aan je waardoor jouw klanten ambassadeurs worden.




38 keer bekeken